
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

CASE OF TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA 

 

 

(Application no. 42864/05) 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

 

27 November 2007 

 

 

 

FINAL 
 

 

02/06/2008 
 

 

 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 

§ 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision.





 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 1 

 

In the case of Timpul Info-Magazin and Anghel v. Moldova, 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Sir Nicolas BRATZA, President, 

 Mr J. CASADEVALL, 

 Mr G. BONELLO, 

 Mr K. TRAJA, 

 Mr L. GARLICKI, 

 Ms L. MIJOVIĆ, 

 Mr J. ŠIKUTA, judges, 

and Mr T.L. EARLY, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 6 November 2007, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 42864/05) against the 

Republic of Moldova lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by Timpul Info-Magazin, a Moldovan newspaper (“the 

applicant newspaper”) and a Moldovan national, Ms Alina Anghel (“the 

second applicant”), on 28 November 2005. 

2.  The applicants were represented by Mr A. Tănase, a lawyer practising 

in Chişinău. The Moldovan Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Mr V. Grosu. 

3.  The applicants alleged, in particular, that their right to freedom of 

expression had been violated as a result of judicial decisions in defamation 

proceedings brought against them. 

4.  The application was allocated to the Fourth Section of the Court. On 

28 November 2006 a Chamber of that Section decided to communicate the 

application to the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the 

Convention, it decided to examine the merits of the application at the same 

time as its admissibility. 

5.  Judge Pavlovschi, the judge elected in respect of Moldova, withdrew 

from sitting in the case (Rule 28 of the Rules of Court) before it had been 

notified to the Government. On 5 January 2007, the Government, pursuant 

to Rule 29 § 1 (a), informed the Court that they were content to appoint in 

his stead another elected judge and left the choice of appointee to the 

President of the Chamber. On 28 September 2007, the President appointed 

Judge Šikuta to sit in the case. 



2 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

6.  The applicant newspaper was registered in Chişinău. The second 

applicant was born in 1975 and lives in Chişinău. 

7.  On 16 January 2004 the applicant newspaper published an article 

titled “Luxury in the Land of Poverty”, signed by the second applicant. The 

article examined the relationship between the State authorities and a private 

investment fund, D.H., which had been founded by and was managed by 

D.P., a private company. The focus was on the Government's practice of 

purchasing luxury cars without making any details public. It recalled two 

purchases of cars in 2003, including from D.H., for a total estimated value 

of 1,250,000 euros (EUR). Only after the press published details was the 

Government forced to acknowledge that this deal had taken place. 

8.  The article continued by examining a more recent purchase of 42 new 

luxury cars from D.H. for an amount exceeding EUR 1 million. The article 

criticised the deal's lack of transparency, because it had not been published 

in the Official Gazette. It went on to describe the manner in which the cars 

had been distributed to the governors of 32 regions of Moldova and raised 

the issue whether that was a means for the Government to ensure that those 

governors, 31 of whom were communists as was the President of Moldova, 

would thereby have a better ability to spread communist propaganda in their 

regions ahead of the elections which were to be held a year later. The article 

cited the leader of a political party, who declared that rumours in the 

Government suggested that the price paid for each car was some EUR 7,000 

more than its list price. No explanation was given by the authorities as to 

why luxury cars were needed if much cheaper new cars could be purchased 

for a fraction of the price. The article ended with an accusation of corruption 

at the highest State level, for which no one was going to be punished, and 

said that if the voters did not mete out justice at the forthcoming elections 

then only God's justice could be hoped for. 

9.  On 23 January 2004 D.H. and D.P. brought an action for defamation 

against the applicants. At the same time, they asked for an injunction against 

the applicants' publishing any material about the leadership of D.H. and 

D.P. without their permission and for the sequestration of the applicant 

newspaper's property to an amount equal to their claim (500,000 United 

States dollars (USD) and 20,000,000 Moldovan lei (MDL)). The plaintiffs 

paid court fees of MDL 180. On the same day the Buiucani District Court 

ordered that the applicant newspaper's assets be frozen as requested. 

10.  On 6 February 2004 the bailiff enforced the warrant by sequestrating 

the applicant newspaper's office equipment and freezing its bank account. 



 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 3 

 

11.  The second applicant received several threatening phone calls and on 

23 June 2003 she was attacked outside her house by unidentified persons 

and suffered a blow from a metal bar to her arm and head. The applicant 

newspaper and other media linked the attack with two investigations 

undertaken by the journalist, namely an investigation into a luxury car 

offered as a gift by the President of D.H. to the Minister of Internal Affairs 

and the article examined in the present case. 

12.  In its submissions to the trial court the applicant newspaper relied on 

the existence of an important public interest in view of the fact that the 

transaction had been made with public money but had not been carried out 

through a public tender organised by the National Agency for Public 

Acquisitions, nor planned in the State Budget for 2003. In addition, both the 

State authorities and the plaintiffs had refused to disclose any details about 

the deal, which seemed even more suspicious given that D.H.'s president 

was a member of the Economic Council assisting the Prime Minister. The 

applicant newspaper relied on Article 10 of the Convention and claimed that 

the statements had been value judgments not susceptible of proof, or 

reproductions of the opinion of a well-known politician and of rumours 

which it had clearly identified as such and which could not be proved. It 

added that the plaintiffs had become “public persons” by entering into 

transactions with the Government and that they should thus tolerate a much 

higher level of criticism. It finally submitted that the damages sought were 

disproportionate. 

13.  On 28 April 2004 the Buiucani District Court partly accepted the 

plaintiffs' claims. It found that the applicant newspaper had published 

factual statements. The court cited one fragment of a paragraph from the 

impugned article, which read: 

“...when the communists came to power, Vladimir Voronin wanted to cut the 

Gordian knot of the investment fund [D.H.], founded on the basis of investment 

bonds, that is he was picking at it. They say that, in order for this not to happen, 

someone paid someone else 500,000 dollars...”. 

14.  The court found that this expression did not “correspond to reality” 

as the applicants had not proved it. The court found that the expression had 

caused severe damage to the professional reputation of the plaintiffs. 

Considering the type and content of the publication, the court awarded the 

plaintiffs a total of MDL 1,350,000 (EUR 95,725) in compensation for non-

pecuniary damage, to be paid jointly by both applicants, and ordered the 

applicant newspaper to publish an apology. Finally, the court cited Article 

10 of the Convention and added that the applicants had “clearly overstepped 

the limits of constructive criticism tolerable in a democratic society and had 

distributed in bad faith factual information in which they directly, but 

unjustifiably, accused the plaintiffs of certain criminal deeds related to 

bribery”. 



4 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

15.  In its appeal the applicant newspaper stated, inter alia, that the court 

had deliberately taken the fragment of the relevant paragraph out of context, 

which read as follows: 

“Bad and surely ill-informed mouths in Chişinău, say that at the moment when the 

communists came to power, Vladimir Voronin wanted to cut the Gordian knot of the 

[D.H.] investment fund created on the basis of investment bonds, that is he was 

picking at it. They say that, in order for this not to happen, someone paid someone 

else 500,000 dollars. It is not known whether this is simple speculation and unfounded 

accusations. The reality is that today D.H. and its Skoda distributor are doing well, 

prosper and sell the State Chancellery enormous numbers of luxury cars, to the envy 

of their competitors”. 

(“Gurile rele şi, cu siguranţă, prost informate din Chişinău afirmă că în momentul 

accederii comuniştilor la guvernare, Vladimir Voronin a vrut să „taie” nodul gordian 

al fondului de investiţii [D.H.], înfiinţat în baza bonurilor de investiţii, adică să-l ia la 

bani mărunţi. Ca acest lucru să nu se întâmple, se zice că cineva i-a plătit altcuiva 

500 mii de dolari. Sunt simple speculaţii şi învinuiri nefondate – nu se ştie. Realitatea 

e că azi, [D.H.] şi distributorul său 'Skoda' sunt bine mersi, prosperă şi vând 

Cancelariei de Stat loturi uriaşe de automobile de lux, spre ciuda concurenţilor.”) 

16.  The applicant newspaper emphasised that it had made very clear in 

the article that the statement was based on rumours which it had called ill-

informed and had added that it was not known whether they were true. In 

addition, Article 10 protected not just “constructive criticism” but also 

statements that shocked or disturbed. 

17.  On 22 July 2004 the Chişinău Court of Appeal upheld the judgment 

of the first-instance court, finding that the applicant newspaper had not 

proved the truth of the statement cited above. The court also rejected the 

applicant newspaper's request to lift the restriction on its property since that 

request had already been rejected and no appeal had been lodged against the 

relevant decision. The plaintiffs' appeal was also rejected since the amount 

of compensation had been appropriate. 

18.  In its appeal on points of law the applicant newspaper invoked 

reasons similar to those adduced earlier, adding that the case concerned 

political expression, which enjoyed greater protection. 

19.  On 14 September 2005 the Supreme Court of Justice partly quashed 

the lower courts' judgments. The court relied on the same extract as the 

lower courts. It found that the applicant newspaper had published 

defamatory information which it could not prove to be truthful, namely that 

the plaintiffs had paid a bribe and thereby committed a criminal offence. 

Relying on this Court's jurisprudence, the Supreme Court of Justice rejected 

the applicant newspaper's argument that legal persons should not be able to 

claim non-pecuniary damage. However, it considered excessive the amount 

awarded by the lower courts, finding that a restriction on freedom of 

expression should not be of such a degree as to put in jeopardy the 

economic survival of the person sanctioned. Accordingly, the court reduced 

the award to a total of MDL 130,000 (EUR 8,430). 



 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 5 

 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

20.  Article 16 of the Civil Code reads as follows: 

“(1) Every person has the right to the respect for his or her honour, dignity and 

professional reputation. 

(2) Every person has the right to request the disclaiming of information which 

affects his or her honour, dignity and professional reputation if the person circulating 

such information cannot prove that it corresponds to reality. 

.. (4) Where information which affects a person's honour, dignity and professional 

reputation is circulated in a mass medium, the court shall order it to publish a 

disclaimer in the same column, page, programme or series of programmes, within a 

maximum of 15 days of the date of entry into force of the court judgment. 

... (7) A person whose rights and lawful interests have been violated by a publication 

in a mass medium has the right to publish a reply in the medium in question, at the 

latter's expense. 

(8) Every person about whom information has been published violating his or her 

honour, dignity and professional reputation has the right to request compensation for 

pecuniary and non-pecuniary damage in addition to the publication of a disclaimer.” 

THE LAW 

21.  The applicants complained under Article 10 of the Convention that 

the domestic courts' decisions had entailed interference with their right to 

freedom of expression that could not be regarded as necessary in a 

democratic society. Article 10 reads: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

22.  In their initial application, both applicants submitted complaints 

under Article 10 of the Convention. However, in their observations on the 

admissibility and merits Ms Alina Anghel asked the Court not to proceed 

with the examination of her complaint. 



6 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

In view of the clear and unequivocal terms of Ms Anghel's request, and 

finding that respect for human rights as defined in the Convention and its 

Protocols does not require it to continue its examination of her complaint, 

the Court, in accordance with Article 37 § 1(a) of the Convention, decides 

to strike out the application in so far as it relates to Ms Anghel. Article 29 

§ 3 of the Convention will accordingly be discontinued in respect of that 

part of the application. 

I.  ADMISSIBILITY 

23.  The Court considers that the applicant newspaper's complaint under 

Article 10 of the Convention raises questions of fact and law which are 

sufficiently serious that their determination should depend on an 

examination of the merits, and that no grounds for declaring it inadmissible 

have been established. The Court therefore declares the application 

admissible. In accordance with its decision to apply Article 29 § 3 of the 

Convention (see paragraph 4 above), the Court will immediately consider 

the merits of the complaint. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

A.  The arguments of the parties 

24.  The applicant newspaper complained of a violation of its right to 

freedom of expression. It relied on the Court's jurisprudence concerning the 

distinction between facts and value judgments, the special role played by the 

press in a democratic society and the wider limits of acceptable criticism in 

respect of the Government and of public figures in so far as they are 

involved in genuine public-interest acts. It relied on its good faith in 

informing the public about how public funds were spent, the absence of 

personal animosity against the plaintiff, the balanced tone of the article as a 

whole and the serious and accurate investigation undertaken before 

publishing the article. The applicant newspaper referred to the D.H. 

president's accompanying the President of Moldova on various trips and 

D.H.'s sponsoring of one such trip. It finally referred to the seriousness of 

the penalty imposed by the courts, which resulted in the applicant 

newspaper's closure. This effect on the applicant newspaper had been 

largely foreseeable by the domestic courts when they had made their 

pecuniary awards. 

25.  The Government conceded that there had been interference with the 

applicant newspaper's freedom of expression but submitted that it had been 

provided for by law, had pursued the legitimate aim of protecting the 

reputation of others and had been “necessary in a democratic society”. The 



 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 7 

 

courts had adopted reasoned decisions in which they had taken account of 

the two competing values, of freedom of expression and the protection of 

reputation, and had found that there had been a “pressing social need” to 

impose the fine on the applicant newspaper. The courts found that the 

applicant newspaper had overstepped the limits of admissible criticism by 

launching unwarranted attacks on D. H. and by eroding at the same time the 

principles of fair competition. While acknowledging the special role played 

by the press in a democratic society, they had relied on the “special duties 

and responsibilities” attached to that role, notably that of thorough research 

and verification of materials published. In their observations the 

Government relied on the same extract as did the domestic courts (see 

paragraph 13 above). 

B.  The Court's assessment 

26.  It is common ground between the parties, and the Court agrees, that 

the decisions of the domestic courts and the award of damages made against 

the applicant newspaper amounted to “interference by [a] public authority” 

with the applicant newspaper's right to freedom of expression under the first 

paragraph of Article 10. Such interference will entail a violation of 

Article 10 unless it is “prescribed by law”, has an aim or aims that are 

legitimate under paragraph 2 of the Article and is “necessary in a 

democratic society” to achieve such aim or aims. 

1.  “Prescribed by law” 

27.  The Court notes that the interference complained of had a legal 

basis, namely Article 16 of the Civil Code (see paragraph 20 above). The 

Court considers that this provision is both accessible and foreseeable in its 

application. Accordingly, the Court concludes that in this case the 

interference was “prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2. 

2.  “Legitimate aim” 

28.  It is not disputed by the parties, and the Court agrees, that the 

interference served the legitimate aim of protecting D.H.'s reputation. It 

therefore remains to be examined whether the interference was “necessary 

in a democratic society”. 

3. “Necessary in a democratic society” 

29.  The relevant general principles have been summarised in Busuioc 

v. Moldova (no. 61513/00, §§ 56-62, 21 December 2004) and in Savitchi 

v. Moldova (no. 11039/02, §§ 43-50, 11 October 2005). 

30.  In addition, the Court reiterates “that a possible failure of a public 

figure to observe laws and regulations aimed at protecting serious public 



8 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

interests, even in the private sphere, may in certain circumstances constitute 

a matter of legitimate public interest” (see Fressoz and Roire v. France 

[GC], no. 29183/95, § 50, ECHR 1999-I, and Tønsbergs Blad A.S. and 

Haukom v. Norway, no. 510/04, § 87, ECHR 2007-...). 

31.  The Court notes that the article was written by a journalist and points 

out the pre-eminent role of the press in a democratic society to impart ideas 

and opinions on political matters and on other matters of public interest (see 

Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), judgment of 26 April 1979, 

Series A no. 30, § 65). Particularly strong reasons must be provided for any 

measure affecting this role of the press and limiting access to information 

which the public has the right to receive (see, amongst many authorities, 

Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 23 May 1991, Series A no. 204, 

§ 58). 

32.  While the Government contended that the applicant newspaper had 

intended to attack D.H.'s reputation and affect fair competition rules, the 

Court is unable to agree with this argument. The article was clearly aimed at 

criticising the Government for a non-transparent and wasteful manner of 

spending public money, which is a genuine public interest matter, rather 

than at disparaging D.H. The focus was on purchases of cars for the 

Government and, as the article makes clear, D.H. had been involved in such 

transactions with the Government on at least two occasions. D.H. did not 

claim, and the courts did not find, that any other part of the article had been 

untrue, including the statement that the cars had been overpriced and that no 

official invitation for bids had been published before the fleet of cars was 

bought from D.H., a practice which in itself could legitimately raise the 

applicant newspaper's doubts in respect of fair competition. The Court has 

therefore no doubts as to the applicant newspaper's good faith in publishing 

the article. 

33.  The Court reiterates its finding in Steel and Morris v. the United 

Kingdom (no. 68416/01, § 94, ECHR 2005-II) that 

It is true that large public companies inevitably and knowingly lay themselves open 

to close scrutiny of their acts and, as in the case of the businessmen and women who 

manage them, the limits of acceptable criticism are wider in the case of such 

companies (see Fayed v. the United Kingdom, judgment of 21 September 1994, Series 

A no. 294-B, p. 53, § 75). However, in addition to the public interest in open debate 

about business practices, there is a competing interest in protecting the commercial 

success and viability of companies, for the benefit of shareholders and employees, but 

also for the wider economic good. The State therefore enjoys a margin of appreciation 

as to the means it provides under domestic law to enable a company to challenge the 

truth, and limit the damage, of allegations which risk harming its reputation (see 

Markt Intern Verlag GmbH and Klaus Beermann v. Germany, judgment of 

20 November 1989, Series A no. 165, pp. 19-21, §§ 33-38). 

34.  The Court is aware that, in the present case, D.H. could not be 

considered to be a large company similar to that in Steel and Morris, cited 

above. It should therefore enjoy a comparatively increased protection of its 



 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 9 

 

reputation. Nevertheless, the Court considers that when a private company 

decides to participate in transactions in which considerable public funds are 

involved, it voluntarily exposes itself to an increased scrutiny by public 

opinion. In particular, if there are allegations that such transactions were 

detrimental to public finances, a company must accept criticism by the 

public (see paragraph 30 above). The Court notes that, in the present case, 

public opinion could be legitimately interested in the integrity of the 

transaction since the public authorities had failed to disclose any details 

concerning the purchase of the cars, the more so as D.H.'s president held an 

important advisory function within the Government (see paragraph 12 

above). 

35.  The Court also notes that, just as the domestic courts did in their 

turn, the Government relied on a part of a sentence taken out of context in 

order to show that the interference with the applicant newspaper's rights had 

been necessary (see paragraphs 13, 15 and 25 above). In this respect the 

Court reiterates that it has “to look at the interference complained of in the 

light of the case as a whole” (see, among many other authorities, Observer 

and Guardian v. the United Kingdom, judgment of 26 November 1991, 

Series A no. 216, § 59). The part of the sentence relied on by the domestic 

authorities may indeed have created the impression for the reader that D.H. 

had given a bribe to the President of Moldova, which is a serious allegation 

of fact. However, when read in its entirety, the paragraph reveals the rather 

extensive steps taken by the applicant newspaper to warn the reader about 

the unreliable character of the rumour on which it was reporting (see 

paragraph 15 above). 

36.  In this context, the Court reiterates that, as part of their role of a 

“public watchdog”, the media's reporting on “'stories' or 'rumours' – 

emanating from persons other than the applicant – or 'public opinion'” is to 

be protected where they are not completely without foundation (see 

Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 1992, Series A 

no. 239, § 65). The lack of any detailed information about the transaction 

from either the Government or D.H., despite the applicant newspaper's 

attempts to obtain such details, and the other uncontested facts raising 

legitimate doubts about the legitimacy of the deal (see paragraphs 8, 12 and 

32 above), could reasonably have prompted the journalist to report on 

anything that was available, including unconfirmed rumours. 

37.  Moreover, the Court considers that only one sentence in the 

fragment relied on by the domestic courts, namely the allegation of bribery, 

could arguably be considered to be a factual statement. In this respect, the 

Court reiterates that in its practice it “has distinguished between statements 

of fact and value judgments. The existence of facts can be demonstrated, 

whereas the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 

requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil 

and infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the 



10 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

right secured by Article 10” (see Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 42, 

ECHR 2001-II, and Busuioc v. Moldova, no. 61513/00, § 61, 21 December 

2004). As for the part of the sentence alleging what the President of 

Moldova had wished or intended and what his attitude towards a private 

company may have been, it was a value judgment which could not be 

proved since no one except the President himself could know for certain and 

he had not expressed any view in public. 

38.  The Court notes that the article was written in the context of a 

forthcoming election and that it both discussed the possible political reason 

for the purchase of the cars and expressly urged the voters to punish, during 

the election, those in power responsible for State-level corruption (see 

paragraph 8 above). The article thus included political expression which 

was critical of the Government, expression in respect of which “the limits of 

permissible criticism are wider” (see Castells v. Spain, judgment of 23 April 

1992, Series A no. 236, § 46). 

39.  The Court notes, finally, that the applicant newspaper was ordered to 

pay a fine of EUR 8,430, as a result of which the newspaper had to close 

down (see paragraph 24 above), a fact not contested by the Government. 

While the seriousness of the fine is irrelevant to the outcome of the present 

case, the Court takes note of its chilling effect on the applicant newspaper, 

and that its imposition was capable “of discouraging open discussion of 

matters of public concern” (see Thorgeir Thorgeirson, cited above, § 68, 

and Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, § 114, ECHR 

2004-XI) by silencing a dissenting voice altogether. 

40.  In view of the above and taking into account the applicant 

newspaper's good faith in reporting on an issue of a genuine public interest, 

the relevant factual background and lack of any detail about the transaction 

between D.H. and the Government, which give legitimacy to doubts about 

its lawfulness, and in view of the failure by the domestic courts to consider 

any of these elements in their judgments, the Court considers that the 

interference with the applicant newspaper's right to freedom of expression 

was not “necessary in a democratic society”. 

41.  There has, accordingly, been a violation of Article 10 of the 

Convention. 



 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 11 

 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

42.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

43.  The applicant claimed EUR 25,000 for pecuniary and non-pecuniary 

damage. It referred to the closing of the newspaper following the freezing of 

its bank account and the award of heavy damages. In support of its claims 

the applicant newspaper submitted its tax declarations for 2003 and 2004, 

according to which it had had a turnover of EUR 85,000 and had achieved a 

profit of EUR 19,499 in 2003. However, it had lost EUR 1,607 in 2004 

because money had been taken from its account and because of expenses 

incurred, despite having had a turnover of EUR 47,895 in the first five 

months of that year before its activity was paralysed. In addition, during the 

first five months of 2004 contracts had been signed with third parties which 

guaranteed the applicant newspaper a further turnover of EUR 7,100. None 

of the payments due was made, because of the de facto discontinuation of 

the applicant newspaper's activity. 

44.  The Government submitted that no compensation was due to the 

applicant newspaper because no violation of its rights guaranteed by the 

Convention had occurred and because any damage caused to the applicant 

newspaper had been the result of its own abusive and unprofessional 

actions. They also disagreed with the amount claimed and argued that the 

applicant newspaper should not be entitled to recover it in the absence of 

any evidence of damage. The Government referred to the Court's 

jurisprudence awarding smaller amounts than that claimed by the applicant 

newspaper. In particular, in Kommersant Moldovy v. Moldova 

(no. 41827/02, 9 January 2007), EUR 8,000 had been awarded and the 

penalty imposed on the applicant in that case had been much harsher (the 

closing of the newspaper) compared to the fine in the present case. The 

Government asked the Court to reject the applicant newspaper's claim or to 

declare that a finding of a violation constituted sufficient just satisfaction. 

45.  The Court notes that while the Government challenged in principle 

the applicant newspaper's right to damages and the amount claimed, it did 

not give any detail or argument to show that the calculations made by the 

applicant were incorrect. The Court notes that the tax declarations give 

support to the applicant newspaper's hope of obtaining profits exceeding 

EUR 25,000. However, it considers that the evidence submitted cannot 

serve to provide a precise quantification of the profits lost, since the 



12 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

applicant's economic performance could have fluctuated during the four 

years at issue (see Kommersant Moldovy, cited above, § 47). 

46.  Making an overall assessment on an equitable basis and taking into 

account the applicant's general claim for non-pecuniary damage, the Court 

awards the applicant EUR 12,000 (see Ukrainian Media Group v. Ukraine, 

no. 72713/01, § 75, 29 March 2005). 

B.  Costs and expenses 

47.  The applicant's lawyer claimed EUR 5,080 for the costs and 

expenses incurred before the Court, of which EUR 5,000 was legal fees. 

The applicant newspaper and its lawyer requested that any amount awarded 

for legal fees be paid directly to the lawyer's account, given the possible 

difficulties in obtaining the money under the specific circumstances of the 

present case. 

48.  The lawyer submitted a detailed time-sheet and a contract according 

to which the lawyer's hourly rate was EUR 50-100, depending on the 

activity. He argued that the number of hours spent by him on the case had 

not been excessive and was justified by its complexity and by the fact that 

the observations had had to be written in English. 

49.  As to the hourly fee of EUR 60, the lawyer argued that it was within 

the limits of the hourly rates recommended by the Moldovan Bar 

Association, which were EUR 40-150. 

50.  The Government disagreed with the amount claimed for 

representation. They said that it was excessive and argued that the amount 

claimed by the lawyer was not the amount actually paid to him by the 

applicant newspaper. They disputed the number of hours spent by the 

applicant's lawyer and the hourly rate charged by him. They also argued that 

the rates recommended by the Moldovan Bar Association were too high in 

comparison with the average monthly salary in Moldova and pointed to the 

not-for-profit nature of the organisation Lawyers for Human Rights. 

51.  The Court reiterates that in order for costs and expenses to be 

included in an award under Article 41 of the Convention, it must be 

established that they were actually and necessarily incurred and were 

reasonable as to quantum (see, for example, Amihalachioaie v. Moldova, 

no. 60115/00, § 47, ECHR 2004-...). 

52.  In the present case, regard being had to the itemised list submitted 

and the complexity of the case, the Court awards the applicant EUR 1,800 

for costs and expenses. 



 TIMPUL INFO-MAGAZIN AND ANGHEL v. MOLDOVA JUDGMENT 13 

 

C.  Default interest 

53.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 

based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 

should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Decides to strike out of its list of cases the part of the application relating 

to the complaint lodged by Ms Alina Anghel; 

 

2.  Declares the application in so far as it relates to the applicant newspaper 

admissible; 

 

3.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

4.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention the following amounts, to be converted 

into the currency of the respondent State at the rate applicable at the date 

of settlement: 

(i) EUR 12,000 (twelve thousand euros) in respect of pecuniary and non-

pecuniary damage; 

(ii) EUR 1,800 (one thousand eight hundred euros) in respect of costs 

and expenses; 

(iii) any tax that may be chargeable on the above amounts; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

5.  Dismisses the remainder of the applicant's claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 27 November 2007, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 T.L. EARLY Nicolas BRATZA 

 Registrar President 


